четвер, 15 травня 2014 р.

Єдина країна. Реформи. Структура МВС – перший крок до реформування.

 Пояснювальна записка.

Сучасна демократична держава – надскладна конструкція зі зрозумілим і прозорим механізмом взаємодії її елементів. Кожен елемент цієї конструкції має відігравати певну роль і нести на собі певне навантаження. Чим складніша конструкція, чим більше конструктивних елементів, тим прозорішим і зрозумілішим повинен бути механізм їх взаємодії. Таким чином появиться можливість виявляти ефективність та доцільність того, чи іншого елементу й убезпечить суспільство від простою, чи холостого ходу механізму. 

Система охорони правопорядку і є тим конструктивним елементом держави. Надзвичайно важливим і відповідальним. Можна сказати – одним з «несучих» блоків державної будівлі. Саме тому від того, чи вірно буде цей блок спроектований, чи з якісного матеріалу виготовлений залежатиме міцність всієї будови. На перший погляд величний і потужний моноліт, на повірку,  може виявитись глинобитною солом’яною брилою, яка «просипиться» за першої ж нагоди. Нині ми маємо саме цей варіант.
До роботи у напрямку реформування системи охорони правопорядку нас спонукали, по-перше, власне бачення, як саме має виглядати система з кута зору людей, які не один десяток років пропрацювали у цій системі, по-друге, намагання  осіб, що перебувають у владі, процес реформи перетворити у банальний «євроремонт» з побілкою фасаду, втретє, намагання окремих представників структур громадянського суспільства скалькувати структуру з успішних країн розвинутої демократії без прив’язки до реальних умов нинішньої України. Так само нас насторожують спроби експертної оцінки запропонованих проектів реформ в міністерствах та відомствах діючої системи. Гвинтик не здатен реформувати механізм. До речі, і не є самогубцем.
Так само, ми свідомі того, що провести успішну реформу в окремо взятому конструктивному елементі державної будівлі – неможливо. За визначенням. Реформа буде успішною, коли проводитиметься комплексно і системно. На усіх рівнях і поверхах. У сфері, безпосередньо, державного будівництва, в економіці, громадсько-політичному блоці. Тоді – буде успіх.  

Пост революційний період окреслив необхідність невідкладного реформування державних інституцій. В першу чергу, так званого, силового сегменту. Сьогоднішня модель побудови й існування силових структур, зокрема системи МВС, виявилася нежиттєздатною. Більше того, повна деморалізація та втрата суспільно-політичних орієнтирів робить цю систему небезпечною для суспільства. Тому, саме зараз назріла нагальна потреба її повного демонтажу та побудови нової моделі, наповненої новою філософією.
Ми пропонуємо нове бачення структури й функціонування міністерства, що опікується внутрішніми справами держави.
Сьогодні превалює напрямок хаотичного псевдо реформування системи у напрямку відродження ягодо-єжово-берієвського НКВД довоєнного періоду. Зі свого роду новітніми ЧОНами та репресивною машиною кримінального переслідування.
Натомість, ми пропонуємо реформування органів МВС у сучасну європейську структуру охорони внутрішньої безпеки громадян.
Метою реформування МВС та його функцій є докорінна зміна самої філософії органів внутрішніх справ не як репресивно-карального органу, а як органу охорони правопорядку в державі. Саме керуючись цим принципом, ми пропонуємо вивести з підпорядкування МВС органи слідства. Так само, як і з Прокуратури та СБУ. Створивши, натомість, Головне слідче управління. Питання його підпорядкування – відкрите. Як варіант – при Генеральному Прокуророві. Все залежатиме від бачення, в цілому, ролі та місця прокуратури у загальній владній вертикалі.
Пропонується наступна структура Міністерства внутрішніх справ України:

  • Кримінальна поліція;
  • Дорожня поліція;
  • Головна комендатура Польової Варти;
  • Головне командування підрозділами спеціального призначення;
  • Пожежна варта;
  • Головне управління цивільної оборони;
  • Міграційна служба;
  • Служба контролю у будівництві та промисловості (Держгірпромнагляд);
  • Служба ветеринарного контролю;
  • Управління державної охорони;
  • Департамент співробітництва з місцевою (муніципальною) поліцією;
  • Науково-дослідний інститут МВС.

Окрім цього в структурі МВС передбачені й підрозділи забезпечення життєдіяльності міністерства (інспекція з кадрів, спеціального навчання, господарсько-фінансові тощо).
Необхідне розмежування функціонального призначення політичного кабінету міністра МВС та фахові напрямки роботи структурних підрозділів. Досягти цього можна завдяки законодавчого регламентування роботи кожного структурного підрозділу (наприклад: Законом «Про кримінальну поліцію», «Про службу ветеринарного контролю» тощо) та безпосередньо політичного кабінету і самого міністра (наприклад: Закон «Про міністра та політичний кабінет МВС»).
Таке розмежування, на нашу думку, дасть можливість убезпечити структурні підрозділи міністерства від політичних впливів.
Запропонована структура є лише каркасом, що має бути наповнений будівельним матеріалом.
Дискусії вітаються.

Олег Мартинюк
ІГ «Єдина країна. Реформи»
ЕАГ «Фокус»





Немає коментарів:

Дописати коментар